do góry
tel.: +48 720 834 416

ques_markNasze technologie

Najlepsze technologie. Efektywny rozwój

iOS
iOS

 

iOS – system operacyjny Apple Inc. dla urządzeń mobilnych iPhone, iPod touch oraz iPad. Obecna nazwa funkcjonuje od 7 czerwca 2010, wcześniej system był znany jako iPhone OS. System ten bazuje na systemie operacyjnym Mac OS X 10.5 i tym samym jądrze Darwin.

 

Wprowadzony 6 marca 2008, SDK ten jest udostępniony członkom programu deweloperskiego za darmo, natomiast aby móc publikować aplikacje konieczna jest coroczna opłata członkowska dla osób indywidualnych (USD $99) lub zakładowa (enterprise, USD $299). Oprogramowanie odpłatne wyprodukowane za jego pomocą może mieć ceny ustalone dowolnie przez jego autora, z czego 30% zostaje zainkasowane przez Apple Inc.. Oprogramowanie darmowe jest rozprowadzane bezpłatnie.

 

Wszelkie oprogramowanie jest indywidualnie dopuszczane do obiegu przez Apple Inc. i rozprowadzane z jednego repozytorium (App Store) centralnie tylko przez iTunes z obowiązkowym kryptograficznym podpisem potwierdzającym. Ten model dystrybucji, w prawdzie nie wolny, umożliwia zapobieganie rozprzestrzeniania złośliwego oprogramowania, a przy tym umożliwia centralnie rozpowszechnione naprawy i wycofania, a co za tym idzie, niespotykanie wysoki standard bezpieczeństwa i, w zamierzeniu, jakości dla ogółu użytkowników.

 

 

iOS składa się z 4 abstrakcyjnych warstw:

  • Core OS – Najniższa warstwa, zapewniająca interakcję między sprzętem a oprogramowaniem, w jej skład wchodzi jądro Darwin.
  • Core Services – To rdzenny zestaw podstawowych bibliotek do zarządzania pracą aplikacji i wątków, obsługa sieci, obsługa bazy danych (SQLite) i inne, których działanie nie jest bezpośrednio widoczne dla użytkownika.
  • Media – To warstwa zawierająca obsługę obrazu i dźwięku, również odtwarzanie wideo i obsługę formatów plików graficznych, w skład warstwy wchodzą znane biblioteki takie jak OpenGL, OpenAL czy Core Animation.
  • Cocoa Touch – Jest to biblioteka interfejsu użytkownika z wykorzystaniem ekranu dotykowego, co różni go od tradycyjnego Cocoa z systemu OS X. W jego skład wchodzi również obsługa akcelerometru.